Antiguamente, la entrada de las casas de nuestros pueblos, estaba adornada con unos asientos elaborados, bien con cemento, con piedras o simplemente con troncos de árboles. Generalmente se situaba a los costados de la puerta principal, o dentro de los portales. Se que en algunos lugares se conocen con otros nombres, yo lo conocí como”poyu”.
En ellos se reunían la gente en primavera y verano todos los atardeceres. Era allí donde los más ancianos contaban su historia, nuestra historia. Era el único momento donde podían participar los niños, y era allí donde oralmente nos trasmitían nuestras costumbres, morales, lingüísticas y mitológicas.
Esta leyenda me la contó un Güelito en el “poyu” de una cabaña en la sierra del Cuera. Pero pudo haber sucedido en cualquier lugar de cualquiera de nuestras montañas, valles, ríos o pueblos, pues aunque estemos en el medio de dos comunidades, nuestras costumbres, son las mismas. Como verán trate de respetar al máximo de mis recuerdos, la forma de hablar del güelu, que era la manera de hablar de todos, y que por desgracia hoy ya no queda nada, o muy poco.
También el Güelito (ya en aquellos tiempos) dejo ver un mensaje para que todos reflexionemos, y nos demos cuenta de cómo estamos destruyendo nuestro planeta, y nuestras vidas sin ningún remordimiento.
Contaba el Güelito, que cuando la mina estaba en su apogeú, toos los días subía de Abándames, onde bia una fragua, un rapacin muy chicucu, mas chicu que un celemín, montau en una burrina casi blanca, con un apareju de cueru de corderu y a caa lau un cuevanucu tejiu de avellanu, allí traía los barresnos que afilaban en la fragua de Abándames p´agujerear los cantos y tirar los tiros allí en la mina. Decía el güelito que toos los días jacía esi trayectu, de Abándames al lavaderu de la mina, allí escargaba los barresnos y golvía p´Abándames. Tamién decía que el rapaz estaba acostumbrau a no dir p´ol su caminu y cuando llegaba a las cuadras de Nales, empinaba p´al lau de Suyu, onde bía tres ríos: unu caía espeñáu de Estenes,otru de Arbas y otru de la mina. En ese sitiu onde los tres ríos jacíanse unu, un poquín mas abaju del caminu, encontrábase el molinu onde el trasgu y los duendes de los praos molían el maíz pa ellos y toos los que vivían allí.
Decía el rapaz que diba pa que la burra bebiera agua, pero la verdá era que estaba enamoráu, maravilláu del sitiu, pos a la entrá del ríu danzaban los sacaúntos de toas las clases y colorines. Paez que en lo que la burrina bebía y pacía el rapaz sentábase en un cantu a la entrá del ríu, onde jalaba nueces de los nozales del rededor, ansina pasaba las horas, comiendo nueces y mirando los sacaútos,li parecía que los sacáuntos tenían cara y piernas…..hasta li parecía que eran janas de las fuentes, como esas que li contaba el güelu, ansina pasaba horas y alguna vez li cogía la noche y empinaba a zancá limpia p´al lau de Abándames.
Diz el güelu que un día de mucha murnia que no se vía ni el picu Llueres ni na de Arbas, el rapaz llegó al ríu y que no bía ni un sacáuntos y que cuando quiso sentarse en el su cantu, vio allí una mocina, guapa como la santina de Covadonga , pelu amarillu, rizáu, largu hasta pasáu un ratu; el rapaz empinose y con el miedu metiu en cuerpu, díjoli:
-¿Qué te pasó, por qué gimes?
-¡ Es qué me predí! Díjoli la mocina.
-¿Y onde vives? Díjoli el rapaz.
-Aquí, en el ríu, al fondu de too.
- Pero ¿Cómo no vas a saber dir?
-Jaci mucha murnia y no se pué ver.
Entovía atragantú pol miedu, el rapaz dijoli:
-Si te paez, yo te puedo arrimar….
-¡Güenu!
Ansina ramplaron ríu arriba, rodeaos de avellanos por cada lau y p´ol cielu. Esquilando peñas y saltos llegaron a un cuevón grandísimu, con una entrá negra como la sotana de un cura, allí los sacáuntos ya no paecían janas, paecían sacaojos, y los costaos de la entrá víanse llenos de bardas, y por toos los sitios emburriábanse culiebras,sacaveras y alamones.
A saltucos, arrimaronse a la entrá, el rapaz quedó jitáu como estacu de castañu en delante bía un calleju largu y acada costáu una fila de paisanos encapucháos con túnicas blancas y unos güesos encesos con lumbres blanquisimas lumbrando la entrá. Pegaron p´adentro sin amirar p´aningun lau, por si los guipaban los paisanos.
Pasaron el calleju y entrarón en una cueva granadísima, reonda y muy alta: a un lau las raíces de muchos cajigos y al otru las raíces de muchos castaños, arriba mas raíces de castaños y el pisu enpedráu con piedras como las que hay en el caminu que subi Llueres.En el mediu un castru, jechu con escamas de viejos culebres, grandísimas, de colorines atornasoláos, verdes, negros y amarillos. En el centro del castru, un teju enorme, que ni doce personas agarras de las manos lu podían pillar.Era altisimu llegaba hasta el techu, onde bía un ventanucu por onde el dios Lan metia los rayos p´alumbrar la cueva y p,adar vida a tos.
Quedose pasmáu el rapaz nunca bía vistu un teju tan verde y reondu, con ballas encarnas y grandes como manzanas, y arreguciu a la rolla´elteju, un culebre, con la cabeza apoyá en un jorquetu del teju.
Alredeor del castru too tipu de cestos,maconas,carpanchos,espuertas,trigueras y cuevanucos, llenos de frutas del lugar: peras, perujos, manzanas de too tipo,ceronjas,prunos,tirabolares,raspanos,piescos,brevas higos,avellanas nueces, castañas bellotas,mañuetos madroños, too lo que unu pueda pensar.Dentro del castru las piedras y minerales que los moros arramplaban de la mina de Para, `piedras de colores y formas increíbles, monedas y collares que jacían las janas, finos tejídos de oru y las joyas que jacían los artesanos duendes y sobre too azbache negru como un tizón.Arriba,colgaos del techu, muchos zardos, tejíos de varas de avellanu , mullíos con güenas argazas, onde se curaban los mejores quesos del lugar.Al lau izquierdu, sentaos en las aíces de los cajigos, econtrábanse el diañu burlón, la guaja,el coco,el hombre del zurrón, el sumiciu,la pecora toa emperejila, y los jurguillos del bosque; en mediu el nuberu, que paecía el dueñu, y al lau, el rey de los moros, que apuntaba too. A la derecha, sentaos en las raíces de los castaños, la reina de las janas,la reina de las atalayas, el busgosu y los duendes de los praos. Arriba en las raíces de los avellanos, encontrábanse la coruja,el burdillu,la nétoba,la arpía y Pánfila, más atrás, cuervos y urracas. Abaju, blincando por toas partes, el trasgu, que paecia el intermediariu.
Ansina estaban las cosas cuando entro el rapaz, que quedó allí tiesu, jítau como joguera de San Juan en mediu del barullu que armaban los que se encontraban allí; de prontu escuchose un chifliu juertisimu que dejo a toos clisaos, al tiempu sitiose un berríu:
_¡Silenciu, berro el culebre , emburráu!
En cuantu cogierón una bocana, el culebre berró,
_¡Trasgu, rejunta el conceju y lea deque esta acusáu el humanu
=Paró el trasgu en mediu y empezó a leer lo escritu en una corteza de castañu:
Acúsase a esti humanu, en representación de toos los humanos,de que están escoñando y emborrancando el ríu…….
_¡Pero yo…..!- chillo el rapaz.
_ ¡ Silenciu! – Chiflo el culebre- trasgu alante.
- Güenu, el rey moru diz que li escoña los túneles , y cada vez lis cuesta más traer los minerales, pos toos los días tienen que sacar argayos; el dañinu, la guaja y el sumiciu dicen que la gente va p´ala mina y no queda en las casa nadie p´asustar; el coco y el hombre del zurrón quejanse por que no hay críos p´asustar; la reina de las janas diz que los praos están contaminaos por las cosas podres que tiran de la mina; la reina de las hadas diz que agua está podre y que en los praos ya no crez ni una flor; el busgosu diz que en la mina cortan los árboles y ya no queda sitiu onde escondese ; la pécora diz que esta too tan emborrancáu que ya no tien onde parase; los duendes dicen que en los praos ya no hay setas, y que las pumarás se están perdiendo y qué árboles con fruta no hay, y que granu pal molinu tampocu hay ; los pájaros dicen que cada vez quedan menos ratos a la orilla del ríu pa´poder cazar.
Una vez terminau el alegatu el culebre chifló:
_Señor nuberu, ¿Que tien que decir a esto?
_Un momentu, señor culebre, tengo que pensar……
_Güenu, señor culebre, como too está escojonáu, y como la tu casa que es ésta, y que tamién es el nuestru santuario, ésta amenazau por la mina, y como tamién está amenazáu el valle con toos los vecinos, digo que yo , el nuberu, amu de las nubes y tormentas, tiraré toa la furia sobre la mina hasta que no quede resquiciu algunu.
_¡Noooo! Gritaron el busgosu y la reina de las janas, si argaya la mina, tamiém quedará muertu el nuestru valle!
Como no se ponían de acuerdu, el culebre pidió ayuda al dios Lan:
_ Lan ¿Tú qué dices?
_ Que busquen un acuerdu con los mineros y que se repita el juiciu, que puedan opinar toos, pos con un humanu solu no es natural.
_Humanu ¿Escuhasti? Anda, y di a toos los humanos que cuando mos podamos ajuntar en la mina pa´ver qué jacemos.
_Y ansina pasaron los años sin ponese de acuerdu, hasta que un día el nuberu enfadose con el dios Lan.
Diz que un día de mucha murnia, empezó a bajar una nieblina de Arbas y Llueres, negra como un tizón, y que tapó el valle, no se vía ni la nariz; ansina duro tres días de´jechu, en el primer día de niebla el nuberu lanzó su ira contra el lugar, y llovio a calderau limpiu durante los tres días; al cuartu día, despejose el valle y quedó a la vista un esptáculu propiu de la Biblia, un argayu grandisimu bajo del lavaderu de la mina y tapó la cueva del culebre con tol´sequitu y tesoros dentro. Diz que el dios Lan li agarro tanta amargura, pos el nuberu bía destruíu una de sus obras más queridas, que desde ese día retirose al sol y nunca más volvió.
Todos los que quieran ver donde sucedió esta leyenda, debe muñirse de paciencia, amor a la naturaleza y mucha paz. Cuando lo logre, coge el camino que va de Abándames a Suyu y cuando llegue a las cuadras de Nales, sube una cuestita y a la izquierda coge el camino que lo llevara a Suyu, al principio esta tallado en la tierra, rodeado de avellanos, luego de manzanos, hasta llegar a la entrada del río donde esta la cueva del culebre, todo rodeado de castaños y nogales. Es en el primer río, si te sientas en una peña de las que hay ahí y estas armonizado con la naturaleza, aún podrás escuchar los silbidos del culebre y las discusiones del juicio, pues parece que todavía no terminó; y si eres audad y temerario, te quedas hasta la noche y podrás escuchar el trajín de los duendes y demás moliendo maíz en el molino.
Lo que nunca supe ni pregunté, fue si el rapaz era el abuelo.
Jesús A. López
EL CUENTU DE LA MINA ENCANTA.